Eşeğin Suçu Ne

Hepinizin malumu Anadolu'nun köylerinde ve kırsal kesimde yük ve hizmet aracı olarak kullanılan, masrafı az vazgeçilmez canlı eşektir. Merkep, karakaçan ve uzun kulak gibi isimlerle de anılan bu hayvancağız motorlu taşıtlar yaygın değilken, trafik oluşturacak kadar sık kullanılmaktaydı.

Bu hayvancağızın ismi yazıda her geçtiğinde 'Affedersin' diyemeyeceğim için bir kere siz okuyuculardan toptancı bir şekilde bağışlanmayı istirham ederek konuya gireceğim; ( Affedersin demek te, yine insanlar arasında var olan algıdan kaynaklıdır )

Başlıktan da anlayacağınız üzere, antrparantez 'Fatmagül'ün Suçu Ne?' dizi filminin isminden mülhem bu başlık konulmuştur, eşek mağdur durumda ve her daim suçlanmakta ve hakir görülmektedir...

İnsan hayatında hangi hayvan vardır ki, eşek kadar faydalı ve yararlı olsun... Tam aksi insan hayatında hangi hayvan vardır ki, eşek kadar hakarete ve sinkaflı laflara konu olsun...Dolayısıyla hemen akla geliyor 'Eşeğin suçu ne?' diye düşünmeden edemiyorsunuz.

Hem insanları sırtında taşı, hem her tür yüklerini taşı yani hizmet dışında bir yanlışın olmasın ama bir güzel sözde dahi ismin anılmasın olacak şey mi bu ya!..

Aslan'ın, siz söyleyin insanoğluna ne gibi faydası olmuş veya olmakta... O da bir hayvan ancak nedense Aslan hep iltifat sözlerinde başköşedir... Aslan gibi denildiğinde gocunan var mı?... Veya Tilki gibi denildiğinde hakaret algısında bulunan var mı?... At gibi, ceylan gibi...çoğaltabiliriz... Ama 'eşek gibi' denildiğinde ipler kopuyor ve kavga sebebi olarak yeterli olabiliyor...

Belki bir sözde güzel anlamda kullanılmış o da pek itibar görmüyor. Güzel gözlerinden ötürü 'eşek gözlüm' anlam olarak hoşluk ifade etmesine rağmen tercih edeni pek yoktur. Nedir bu eşeklerin insanlardan çektikleri...

Buradan şunu anlıyoruz ki, hayvan isimlerine bizlerin yüklediği anlamlar bazılarını hakaret algısı bazılarını ise iltifat algısı olarak karşımıza çıkarmıştır. Eşek, Katır ve At bu üç hayvanda aynı fonksiyonu icra etmesine rağmen, içlerinde en hakir görülen, en çok dövülen ve en çok olumsuz anlam yüklenen Eşek olmuştur... Eşeğin suçu At olarak dünyaya gelmemek mi?... Neticede bütün hayvanlar Yaradan'ın bizlerin hizmetine verdiği nimetlerdendir... Bir kısmının etinden, yününden, bir kısmının gücünden bir kısmının keskin koku alma özelliğinden gibi değişik meziyetlerinden faydalanmak suretiyle hizmet alınır...

Dolayısıyla, bütün hayvanları Eşeğinden tut, Kuzusuna kadar Yaradan'ın bir emaneti olarak görmeli ve ona göre de davranmalıyız... O hayvanlardan faydalanırken eziyet ve işkence etmeden onlara güzel ve nazik davranmalı... Yani hiçbir hayvan zatında kötü, çirkin ve pis değildir... Taşıdıkları can hürmetine ve öncelikle Yaradan hürmetine hayvanlara iyi davranmalıyız...

Kısaca bu yazıda 'Eşeklerin Suçu Ne?' diyerek, hayatta ola gelmiş bir yanlış algıyı kırmak ve bu konuya dikkat çekmek istedim, siz okuyucular aynı şekilde bu farkındalığı diğer canlılar üzerinde de değerlendirebilir ve düşünebilirsiniz...

03-04-2012

03 Nisan 2012 2-3 dakika 35 denemesi var.
Yorumlar (1)
  • 12 yıl önce

    Yazıyı okuyup düşünenlere teşekkür ederim...ÖF